חדשות

מחקר על מנגנון השליטה בתנועה באוני' בן-גוריון עשוי לשמש כבסיס לפיזיותרפיה יעילה

המחקר מצא, כי מנגנון השליטה בתנועה, שעד כה היה מקושר לשלבי התפתחות מוקדמים של תינוקות ופעוטות, פועל גם בקרב אנשים מבוגרים

ד"ר שלי לוי-צדק במעבדתה (צילום: אוניברסיטת בן-גוריון)

מנגנון השליטה בתנועה, שעד כה היה מקושר לשלבי התפתחות מוקדמים של תינוקות ופעוטות, פועל גם בקרב אנשים מבוגרים; כך עולה ממחקר חדש שנעשה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. דיווח עליו פורסם ב-Scientific Reports מקבוצת Nature.

בשלבי ההתפתחות המוקדמים, תינוקות עושים תנועות אקראיות, לכאורה, לכל הכיוונים, עד שהם לומדים להושיט את ידיהם לחפצים באופן מכוון. התנועות שלהם מגוונות מאוד עד שהם מוצאים את התנועה המתאימה למשימה שלפניהם. לדוגמה: להצליח לאחוז בפתית קורנפלקס ולהכניס אותו לפה. המחקר מצא, כי אם אנשים מבוגרים יעשו תנועות מוגזמות - הדבר עשוי למעשה לסייע בשיפור השליטה שלהם על תנועותיהם.

מנגנון התנועה הזה נקרא "חקירה-ניצול": פעוטות, מסבירים מחברי המאמר המדעי, חוקרים את מגוון האפשרויות, וכשהם מוצאים לבסוף את התנועה המתאימה, הם מנצלים אותה.

את המחקר הובילה ד"ר שלי לוי-צדק, ראש המעבדה לחקר הזקנה, קוגניציה ושיקום במחלקה לפיזיותרפיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע, ביוזמת חברת ABC Robotics והמרכז למדעי העצב.

בניסוי השתתפו 40 איש בשתי קבוצות. המבוגרים עשו תנועות במטרה להישאר ממוקדים במטרה, אך ללא הצלחה מרובה. "התנועות שלהם היו אטיות מדי וקטנות מדי. לאחר שביקשנו מהם לעשות תנועות גדולות ומהירות יותר, הביצועים שלהם במשימה המקורית השתפרו באופן ניכר", הסבירה ד"ר לוי-צדק.

המנגנון העצבי החדש, הוסיפה, טרם נבדק בהקשר של פיזיותרפיה, אך ד"ר לוי-צדק מאמינה שהוא טומן בחובו הבטחה לעתיד. "עוד לא בדקנו אותו ישירות, אבל ייתכן שאם אנשים מבוגרים יעשו תנועות מוגזמות, זה יעזור להם לבצע טוב יותר משימות מסוימות שאחרת היו קשות לביצוע".

החוקרים הופתעו לגלות ש"טעויות" בתנועה למעשה עוזרות לשפר ביצועים עתידיים – וזה גם הכותרת שנתנה לדו"ח שפורסם. כמו כן, הופתעו לגלות שכאשר נבחר אופן תנועה טוב יותר – מגוון התנועות קודם לכן הצטמצם. המסקנה: מגוון התנועות ממלא תפקיד במציאת תכנית תנועה מוצלחת יותר.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אוניברסיטת בן גוריון,  ד"ר שלי לוי-צדק,  תנועה,  ניסוי
תגובות