חדשות

ועדת סל התרופות העניקה דירוגים גבוהים לניטור סוכרת ולטיפולים באלופציה אראטה

הוועדה פירסמה אתמול (ד') את עיקרי החלטותיה שנידונו בסוף השבוע שעבר, בפגישה השנייה של הוועדה, ושעסקו בבקשות שהועברו אליה בתחומי הדרמטולוגיה, רפואת כאב, גסטרואנטרולוגיה וסוכרת

מבחן באנגלית, מילון, סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות לשנת 2018 פירסמה אמש (ג') את עיקרי ההחלטות שקיבלה בישיבת העבודה השנייה שלה, שהתקיימה בסוף השבוע שעבר. הוועדה דנה בישיבה זאת בבקשות שהועברו אליה בתחומי הדרמטולוגיה, רפואת כאב, גסטרואנטרולוגיה וסוכרת.

בסך הכל, ניתנו דירוגים ראשוניים ל-26 תרופות, שירותים וטכנולוגיות, כאשר הפעם רק אחת מהבקשות – מתחום הדרמטולוגיה - קיבלה את הדירוג הגבוה ביותר (A9).י13 בקשות קיבלו את הדירוג השני (A8/9), מתוכן חמש לטיפול מתקדם בסוכרת. הבקשות שקיבלו את שני הדירוגים הגבוהים ביותר ב"סולם" הדרגות של הוועדה עברו לדיון המכריע. גם אלו מהמועמדויות שדורגו עם ניקוד יותר נמוך עשויות לעלות לדיון בשלב הבא, אם ערעורים שיוגשו לגביהן יתקבלו.

הדירוג הגבוה ביותר (A9) ניתן לתכשיר Dupixent לטיפול באטופיק דרמטיטיס ברמת חומרה בינונית עד חמורה' לחולים שמיצו קווי טיפול סיסטמיים קודמים.

הדירוג A8/9 ניתן למועמדות הבאות:

  • בתחום הדרמטולוגיה:

    - פיאה משיער טבעי לחולי אלופציה אראטה טוטאליס /אוניברסליס.
    טיפולים בים המלח ופוטותרפיה לחולי פסוריאזיס. הוועדה הסירה את ההגבלות שהיו קיימות עד כה על מתן שתי הטכנולוגיות באותה השנה.

    - תכשיר Hemangiol לטיפול ב-Infantile hemangiomas - גידול שפיר ועדין של תאים אנדותליים, הבנוי מסֶבֶך כלי דם דקים, מורחבים שאינם ממלאים תפקיד בפעילות התקינה של הגוף. מופיעה בדרך כלל בשבועות הראשונים של החיים וגדלה במהירות רבה במהלך ששת החודשים הראשונים. הדירוג הגבוה הוא עבור מי שמצבם מחייב טיפול סיסטמי, כאשר הוועדה ביקשה לקבל לקראת שלב הדיונים השני והמכריע התייחסות של מומחים להגדרת אוכלוסיית החולים.

    - התכשיר Ledaga לטיפול בלימפומה מסוג CTCL mycosis fugoides שלגביו הוגשה בקשה להרחבת אוכלוסיית החולים שייהנו ממנו. התכשיר הזה נכלל בסל כתרופה לטיפול מקומי בלימפומה מסוג Mycosis fungoides type cutaneous T cell ולימפומה בשלבים la ו-lb שלא הגיבו באופן מספק לטיפול פוטותרפי או שיש להם הוריות נגד טיפול זה. התכשיר יהיה מיועד, אם יאושר, "לאלו שקיבלו טיפול עורי קודם כלשהו", צוין בהחלטת הוועדה.

    - התכשיר Adcetris לטיפול ב-ALCL ובלימפומה מסוג הודג'קין במחלה חוזרת-רפקטורית. התכשיר נכלל בסל והבקשה עתה להרחיב את מסגרת הסל גם לחולי לימפומה עורית מסוג CD30+ T cell שמצבם מחייב טיפול סיסטמי.

  • בתחום רפואת הכאב:

    - התכשיר Versatis 5% medicated plaster - לטיפול סימפטומטי בכאב עצבי פוסט הרפטי (שלבקת חוגרת).

  • בתחום הגסטרואנטרולוגיה:

    - אנדוסקופיה של המעי הגס באמצעות קפסולה (המכילה מצלמה) לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס במבוגרים בסיכון מוגבר הן הוריות נגד לקולונוסקופיה. הוועדה ביקשה התייחסות מומחים להגדרת ההוריות ופרטים על הפרקטיקה הרפואית המקובלת בחולים עם הוריות נגד קולונוסקופיה.

    - התכשיר Dificlir לטיפול בזיהום מסוג קלוסטרידום דיפיצילה. הוא כלול כבר בסל והבקשה היא להרחבתו לחולים הסובלים מהישנות המחלה לאחר שכבר עברו טיפול האנטיביוטיקה ונקומיצין.

    - התכשיר Stelara – נכלל בסל כטיפול בחולי פסוריאזיס,  בדלקת פרקים ספחתית (psoriatic arthritis) וכן במחלת קרוהן בהתוויות מסוימות. מדובר בתרופה ביולוגית ולגביה הוגשה עתה בקשה להרחבה כטיפול במחלת קרוהן בדרגת חומרה בינונית עד קשה לחולים שמיצו טיפול קודם לא ביולוגי וגם טיפול ביולוגי בתכשיר אחר.

  • בתחום הטיפולים לחולי סוכרת:

    - מד ניטור סוכרת רציף – הרחבת מסגרת הסל לגביו למבוגרים חולי סוכרת type 1 בהתוויות שיוגדרו בהתייעצות עם מומחים.

    - טכנולוגיית ה- Flash לניטור סוכר בחולי סוכרת סוג 1.

    - לתרופות עבור חולי סוכרת – Trajenta /Onglyza / Sitaglipin Teva / Januvia / Galvus אולם בשלב זה לחולים עם פגיעה בתפקוד כלייתי.

    - כמו כן התכשירים Forxiga / Jardiance / Jardiance duo / Xidugo XR לחולי סוכרת – עם HbA1c מ-7.0% ו-7.5% ומעלה.

    - התרופות Byetta / Bydureon, Victoza, Lyxumia, Trulicity – הרחבה לחולי סוכרת סוג 2 עם HbA1c שבין 7.5% לבין 9.0% עם BMI 28-30. הועדה ביקשה לקבל לשלב הדיונים הבא הערכה לגבי גודל קבוצת חולים זו וכן לגבי חולי סוכרת עם מחלה קרדיווסקולרית.

הדו"ח המפורט של עיקרי ההחלטות 

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות לשנת 2018,  אלופציה אראטה,  תרופות,  טיפולים,  פרופ' רוני גמזו,  דירוג,  משרד הבריאות
תגובות