השמנת יתר

השפעת מסת ואיכות שריר על סיכון קרדיו-מטבולי

החוקרים מצאו כי אין קשר בין מסת וגודל שריר לסיכון קרדיומטבולי וכי הצטברות שומן אקטופית בשריר משורטט ושומניות  מוגברת, במיוחד באזור הבטן בילדות הינם גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים משמעותיים בבגרות ללא תלות במשקל הגוף

משקל, מדד מסת גוף (צילום: אילוסטרציה)

סיכון קרדיו-מטבולי מוגבר מתועד היטב בילדים ובני-נוער עם השמנת יתר והשמנת משקל תקין. עם זאת, הקשר בין מסת ואיכות שריר עם סיכון קרדיו-מטבולי, ללא קשר לסטטוס המשקל, מילדות ועד בגרות טרם נבדק.

במחקר זה השתתפו 236 נערות אשר בוצע אחריהן מעקב מטרום בגרות מינית ועד בגרות צעירה. מסת שומן ומסת גוף רזה הוערכו על ידי dual-energy X-ray absorptiometry. אזור חתך שריר וצפיפות שריר (כמות שומן בשריר משורטט) ברגל התחתונה הוערכו על ידי טומוגרפיה ממוחשבת כמותית וגלוקוז בדם, אינסולין, טריגליצרידים וכולסטרול HDL הוערכו על ידי שיטות פוטומטריה אנזימתיות. משתתפות המחקר חולקו על פי BMI ואחוז שומן בגוף לקבוצת השמנת משקל תקין (Normal weight obese[NOW]- BMI- 18.5-24.9; שומן בגוף גדול מ-30%) ולקבוצת רזות במשקל תקין (Normal weight lean [NWL]- BMI- 18.5-24.9; שומן בגוף קטן -30%).

החוקרים מצאו כי נערות עם משקל עודף ו/או השמנת יתר בגילאי 11-18 היו עם מסת גוף רזה גדולה יותר ואזור חתך שריר גדול יותר אך עם צפיפות שריר נמוכה יותר ואינדקס מסת שריר משורטט נמוכה יותר מאשר הנערות עם משקל תקין (p<0.001 עבור כלל התוצאים). לנערות בקבוצת ה-NWO היה אזור חתך שריר ומסת שריר דומה לנערות בקבוצת ה-NWL אך צפיפות שריר ואינדקס מסת שריר משורטט נמוכים יותר החל מהילדות ועד בגרות צעירה (p<0.001 עבור כל התוצאים). בכלל הנערות, צפיפות שריר ואינדקס שריר משורטט היו קשורים ביחס הפוך עם ציון הסיכון הקרדיו-מטבולי (r²=0.012, p<0.05 ו-r²=0.201, p<0.001 בהתאמה). עם זאת, לאחר תקנון למסת שומן כלל גופית ומסת שומן בטנית אנדרואידית כל הקשרים נעלמו.

מסקנת החוקרים היא כי גודל ומסת שריר משורטט לא קשורים עם גורמי סיכון קרדיו-מטבולים במהלך ההתבגרות המינית לאחר תקנון למדדי שומן. הצטברות שומן אקטופית בשריר משורטט ושומניות  מוגברת, במיוחד באזור הבטן בילדות הינם גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים משמעותיים בבגרות ללא תלות במשקל הגוף.

מקור:

Cheng, S. and Wiklund, P.  (2017) International Journal of Obesity. Online

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  שומן,  שריר משורטט,  מסת שריר,  שומן בטני,  גיל ההתבגרות,  התבגרות מינית,  סיכון קרדיו-מטבולי,  מחקרים
תגובות