סוכרת

ארטוגליפלוזין בחולי סוכרת סוג 2 שאינם מאוזנים על מטפורמין

מחקר זה בחן את ההשפעה של התרופה המעכבת את SGLT-2, ארטוגליפלוזין, על שליטה גליקמית, משקל גוף, לחץ דם וצפיפות עצם בחולי סוכרת סוג 2 שאינם מאוזנים על מונותרפיית מטפורמין

מטפורמין (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה העריך את היעילות והבטיחות של ארטוגליפלוזין, תרופה המעכבת את SGLT-2 בחולי סוכרת סוג 2 שאינם מאוזנים (המוגלובין מסוכרר - 7.0-10.5%) עם מונותרפיית מטפורמין (במינון 1,500 מ"ג ומעלה במשך שמונה שבועות ומעלה).

המחקר נמשך 26 שבועות ובוצע בתבנית כפולת סמיות, רב-מרכזית עם מחקר הארכה שמשכו 78 שבועות המתקיים בימים אלה. במחקר השתתפו 621 מטופלים שחולקו בצורה אקראית ביחס של 1:1:1 לקבל טיפול אינבו, ארטוגליפלוזין במינון 5 או 15 מ"ג ליום. התוצא העיקרי היה השינוי בהמוגלובין מסוכרר מתחילת המחקר ועד שבוע 26. תוצאי יעילות משניים היו השינוי ברמות גלוקוז בצום, משקל גוף, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ומספר המשתתפים עם המוגלובין מסוכרר הקטן מ-7.0% מתחילת המחקר ועד שבוע 26. תופעות לוואי מוגדרות מראש והשינוי האחוזי בצפיפות עצם הוערכו גם כן בין תחילת המחקר לשבוע 26.

בשבוע 26, ממוצע השינוי בהמוגלובין מסוכרר בתקנון לקבוצת האינבו היה -0.7% ו—0.9%- עבור ארטוגליפלוזין במינון 5 ו-15 מ"ג, בהתאמה. הסיכוי להשיג המוגלובין מסוכרר הקטן מ-7% היה גבוה באופן מובהק סטטיסטית בשתי קבוצות הטיפול לעומת קבוצת האינבו. ארטוגליפלוזין הפחיתה באופן מובהק סטטיסטית רמות גלוקוז בצום, משקל גוף ולחצי דם לעומת קבוצת האינבו. ההיארעות של זיהומים מיקוטיים בגניטליה הייתה גבוהה יותר בקבוצות הטיפול מאשר קבוצת האינבו (במשתתפות: 0.9% בקבוצת האינבו ו-5.5% ו-6.3% בקבוצות ה-5 ו-15 מ"ג, בהתאמה. P=0.032; במשתתפים: 0%, 3.1% ו-3.2% בקבוצת האינבו, 5 ו-15 מ"ג, בהתאמה) כמו גם ההיארעות של זיהומים בדרכי השתן והיפוגליקמיה סימפטומטית. ההיארעות של היפוולמיה הייתה דומה בכל הקבוצות. ארטוגליפלוזין לא השפיעה על צפיפות עצם בשבוע 26.

מסקנת החוקרים היא כי הוספת ארטוגליפלוזין למטפורמין בחולים עם סוכרת סוג 2 שאינה מאוזנת דיה משפרת שליטה גליקמית, מפחיתה משקל גוף ולחץ דם אך מעלה את ההיארעות של זיהומים מיקוטיים בגניטליה.

מקור: 

Rosenstock, J. et al. (2018) Diabetes Obesity and Metabolism.  20(3), 520

נושאים קשורים:  סוכרת,  ארטוגליפלוזין,  לחץ דם,  השמנת יתר,  מטפורמין,  זיהומים,  מחקרים
תגובות