סוכרת

ההשפעה של עישון על מטבוליזם גלוקוז

תוצאות המחקר מרמזות כי עישון בהקשר של אכילה מפחית את רמות הגלוקוז בפלזמה לאחר ארוחה ושופך אור חדש על הקשר בין עישון לסוכרת סוג 2

02.07.2018, 10:34
הפסקת עישון (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים אפידמיולוגיים הדגימו כי עישון מגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2. החוקרים שיערו כי ניקוטין הנצרך בעישון וכתוצאה מכך הפעלה של קולטנים ניקוטיניים כולינרגיים במערכת העיכול ומערכת העצבים האוטונומית יהיו בעלי השפעה משמעותית על מטבוליזם של גלוקוז. השפעה זו יכולה לקשר בין עישון להתפתחות סוכרת סוג 2.

החוקרים נתנו ל-11 גברים הסובלים מעישון כבד לבצע שני מבחני ארוחות זהים אשר נמשכו ארבע שעות: אחד בשילוב עם עישון סיגריות במקביל (מיד לפני או אחרי הארוחה) ואחד ללא עישון. שנים עשר אנשים מותאמים לפי גיל, מין ו-BMI אשר אינם מעשנים עברו מבחן ארוחה דומה ללא עישון.

החוקרים מצאו כי המשתתפים המעשנים היו מאופיינים על ידי רמות גבוהות יותר של גלוקגון בצום לעומת הלא-מעשנים. בקרב המעשנים, עישון סיגריות לפני ואחרי ארוחות הפחית באופן מובהק הפרשת גלוקוז לפלזמה לאחר ארוחה. לא נצפו הבדלים בריכוז הורמוני לבלב או מעי בין ימי הטיפול בקבוצת המעשנים והתגובה הייתה דומה לתגובה של משתתפי קבוצת הביקורת.

תוצאות המחקר מרמזות כי עישון בהקשר של אכילה מפחית את רמות הגלוקוז בפלזמה לאחר ארוחה. ייתכן ושינוי זה מתווך על ידי ריקון קיבה מופחת וכי העלייה בריכוז גלוקגון בפלזמה בצום ולאו דווקא שינויים במטבוליזם גלוקוז לאחר עישון גורמים לסיכון המוגבר לסוכרת סוג 2 במעשנים.

מקור: 

Grondahl, M.F. et al. (2018) Diabetes Care. 41(6), 1260

נושאים קשורים:  סוכרת,  עישון,  גלוקגון,  גלוקוז בצום,  מחקרים
תגובות