לחץ דם

האם חשיפה לכולסטרול גבוה ולחצי דם גבוהים בגיל צעיר משפיעה על הסיכון למחלות קרדיווסקולריות בהמשך החיים?

החוקרים הראו כי קיים קשר בין חשיפה לכולסטרול גבוה ולחצי דם גבוהים במהלך הבגרות המוקדמת, ללא תלות בחשיפה בהמשך החיים, לסיכון מוגבר למחלות קרדיווסקולריות

09.09.2019, 10:56
רמות כולסטרול (צילום: אילוסטרציה)

לחץ דם וכולסטרול הם גורמי סיכון מרכזיים למחלות קרדיווסקולריות (CVD – Cardiovascular diseases) הניתנים לשליטה, אך ההשפעה של החשיפה אליהם במהלך הבגרות המוקדמת על הסיכון ל-CVD בהמשך החיים לא נבדקה בצורה מספקת.

מטרת המחקר הייתה להעריך את הקשר הבלתי תלוי בין חשיפה לגורמי סיכון במהלך הבגרות המוקדמת לבין הסיכון ל-CVD בהמשך החיים, תוך התחשבות בחשיפה מאוחרת.

החוקרים השתמשו במידע מתוך 6 מחקרי עוקבה שבוצעו בארה"ב שעקבו אחר מטופלים מהבגרות המוקדמת עד לשלבים מאוחרים יותר בחיים תוך התייחסות למסלולים של גורמי סיכון כמו רמות כולסטרול מסוג LDLי(Low-density lipoprotein) ו-HDLי(High-density lipoprotein) ולחץ דם סיסטולי ודיאסטולי החל מגיל 18.

החוקרים חישבו את החשיפה הממוצעת המשוקללת לפי זמן עבור כל אחד מגורמי הסיכון במהלך הבגרות המוקדמת (גילאי 18-39 שנים) ובמהלך הבגרות המאוחרת (גיל 40 שנים ומעלה) ובדקו את הקשר לסיכון למחלת עורקים כליליים (CHD – Coronary heart disease), אי ספיקת לב (HF – Heart failure) או שבץ.

במחקר נכללו 36,030 משתתפים. במהלך תקופת מעקב עם חציון של 17 שנים, היו 4,570 מקרים של CHD,י5,119 מקרים של HF ו-2,862 מקרים של שבץ. כאשר החוקרים התייחסו לגורמי הסיכון בשלבי הבגרות המוקדמים והמאוחרים יחד באותו מודל, נמצא כי מבוגרים צעירים עם LDLי≥ 100 מ"ג/דציליטר (בהשוואה ל- > 100 מ"ג/דציליטר) קשורים לסיכון מוגבר ב-64% ל-CHD, ללא קשר לחשיפה המאוחרת שלהם. בדומה לכך, נמצא קשר בין מבוגרים צעירים עם לחצי דם סיסטוליים גבוהים מ-130 מ"מ כספית (בהשוואה לנמוכים מ-120 מ"מ כספית) לבין סיכון מוגבר ב-37% ל-HF. בנוסף, החוקרים מצאו קשר בין מבוגרים צעירים עם לחצי דם דיאסטוליים גבוהים מ-80 מ"מ כספית (בהשוואה לנמוכים מ-80 מ"מ כספית) לבין סיכון מוגבר ב-21% ל-HF.

החוקרים הסיקו כי חשיפה מצטברת במהלך הבגרות המוקדמת ללחץ דם סיסטולי או דיאסטולי מוגבר ול-LDL קשורה לסיכון מוגבר ל-CVD בהמשך החיים, ללא תלות בחשיפה המאוחרת לגורמי הסיכון.

מקור: 

Zhang, Y. et al. (2019) JAAC 74,3.

נושאים קשורים:  לחץ דם,  כולסטרול,  מחלת עורקים כליליים,  אי ספיקת לב,  שבץ,  מחקרים
תגובות
23.02.2022, 17:05

מחקר שחבל על הכסף..