• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ענקית הפארמה בצרפת עומדת לדין: גלולה לדיכוי תיאבון גרמה למותם של מאות

חברת התרופות חשודה בכך שהסתירה מהציבור תופעות לוואי חמורות כתוצאה מנטילה ממושכת של התרופה Mediator ולא משכה מהשוק את התרופה גם לאחר שהתברר שהיא מסוכנת וקטלנית

Mediator. החברה הותירה אותה בשוק 33 שנה, אחרי שבארה"ב, באיטליה ובספרד אסרו על השימוש בה

ענקית הפארמה Servier, חברת התרופות השנייה בגודלה בצרפת, עומדת לדין במשפט שהחל להתברר אתמול (ב') בפריז, על כך שגלולה לדיכוי תיאבון שפיתחה גרמה למותם של לפחות 500 בני אדם ועל פי הערכה אחרת ל-2,100. המשפט אמור להימשך 7 חודשים.

התקשורת הצרפתית הגדירה את המשפט "אחד המסובכים בתולדות המדינה ובהיסטוריה של הרפואה המודרנית בכלל" וכן "אחת השערוריות הגדולות ביותר אי פעם בנושא בריאות".

חברת התרופות חשודה בכך שלא משכה מהשוק תרופה שפיתחה בשם Mediator גם לאחר שהתברר כי היא מסוכנת ואף קטלנית. משתמשים רבים בה, לפי כתב האישום, סבלו מאירועי לב ומותם של מאות מהם היה עקב בעיית לב שנקשרה בנטילת התרופה.

במקור נועדה "מדיאטור" לטיפול בסוכרת סוג 2 עבור אנשים חולים הסובלים מעודף משקל. היא נגזרת של אמפטמין והוצגה לראשונה לציבור ב-1976. אלא שבעקבות ניסוי קליני שבוצע בה בתחילת אמצע שנות ה-90 החליטה החברה לשווקה כמדכאת תיאבון לשם הרזיה.

החברה מואשמת בכך שהסתירה מהציבור תופעות לוואי חמורות כתוצאה מנטילה ממושכת של התרופה הזאת. למרות שהבעייתיות נתגלתה, החברה הותירה אותה בשוק 33 שנה, אחרי שבארה"ב, באיטליה ובספרד אסרו על השימוש בה, אבל בצרפת חדלה החברה לשווקה רק בשנת 2009.

לא פחות מ-23 נתבעים עומדים לדין בפרשה הזאת - 11 גופים (החברה היא הנאשמת העיקרית) וגם 12 אישים שהאשמות המופנות כלפיהם הן גם אישיות. יותר מ-2,600 בני אדם הם התובעים מתוך 4,981 אנשים שהוגדרו כקורבנות התרופה. 376 עורכי דין, מהם 23 של ההגנה, מעורבים בהליך הזה. כתב האישום נולד בעקבות החשיפה בתקשורת המקומית לפני שמונה שנים בדבר מותם של משתמשי התרופה.

בצרפת בלבד השתמשו בתרופה זו במשך שלושה עשורים חמישה מיליון בני אדם, ביניהם שלושה מיליון שנטלו אותה בעקביות במשך שלושה חודשים ומעלה, כפי שנקבע בהתוויות. עד היום שילמה חברת התרופות 130 מיליון אירו כפיצוי לקורבנות התרופה, אבל התביעה איננה מסתפקת בכך. במקור היתה כוונה להעמיד לדין באופן אישי גם את מייסד חברת התרופות, ז'ק סרבייה, אלא שהוא מת ב-2014 בהגיעו לגיל 92.

נושאים קשורים:  Servier,  Mediator,  תעשיית הפארמה,  חברת תרופות,  תופעות לוואי,  תרופה להרזיה,  חדשות,  כתב אישום,  סוכרת סוג 2
תגובות
אנונימי/ת
25.09.2019, 20:49

ואף מילה על הרופאים שנתנו את התרופות, שבילו בוועידות במלונות על חשבון חברת התרופות, שלא אספו חומר מרשיע או שלא דיווחו עליו ... שנים על גבי שנים.
ועכשיו בואו נסמוך על המילה של הממסד הרפואי בכללו בנוגע לחיסונים שאנחנו נותנים לתינוקות.

26.09.2019, 08:33

גוף הידע שהצטבר לגבי בטיחות חיסונים הוא ענקי ונמצא בקונצנזוס מוחלט. כל הטענות של רוצחי התינוקות ומפיצי המחלות שמתנגדים להם התגלו פעם אחר פעם כשקרים מחליאים של מי שעושים קופה יפה על ידי הפחדה של הורים.

אנונימי/ת
26.09.2019, 10:10

צודקת לחלוטין דנה רבקין-רוזן! בנוסף לפחות באתר כזה בחסות הר"י מצופה עריכה והמנעות מהסתה שקרית נגד חיסונים!

30.12.2020, 20:48

דווקא כזה מקרה שבו הרשויות מעמידות לדין חברה שסרחה, מעיד על טוהר החברה באופן כללי.