חדשות

מחקר חדש: נשים שמעשנות בהריון מגדילות את הסיכון ללקות בסוכרת הריון

המחקר שהקיף מעל 220 אלף נשים אמריקאיות הובל על ידי ד"ר יעל בר זאב מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בירושלים

עישון בהריון, קנאביס בהריון. צילום: שאטרסטוק

עישון במהלך ההריון מגדיל את הסיכון של האישה לפתח סוכרת הריון. כך עלה במחקר חדש שהובילה ד"ר יעל בר זאב, מרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ' אילנה צרטוק וד"ר זלאלם הייל, מאוניברסיטת אוהיו בארה"ב. דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

"המסקנה היישומית המתבקשת מממצאי המחקר היא שיש חשיבות רבה להנגשת שירותי גמילה מעישון המותאמים בצורה ספציפית לנשים הרות", אמרה ד"ר בר זאב, "אלא שנכון לעכשיו שירות זה לא קיים בכל הקופות בארץ".

ד"ר יעל בר זאב. "ממשיכות להתגלות עוד ועוד השפעות מזיקות של עישון סיגריות שלא היו ידועות קודם לכן"

עישון בהריון, הוסיפה ד"ר בר זאב, ידוע כאחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לפגיעה בהתפתחות העובר. קיימים סיכונים הן לנשים המעשנות באופן אקטיבי בזמן ההריון והן לנשים החשופות לעישון פאסיבי. כמה מהסיכונים עלולים להיות עלייה בסיכויים ללידה מוקדמת, גדילה תוך רחמית ירודה, משקל יילוד נמוך ואף תמותה תוך רחמית. המחקר החדש מצא שעישון בהריון גם מגדיל את הסיכויים לחלות בסוכרת הריון.

לצורך המחקר עשו החוקרים שימוש בנתונים שנאספו על כלל הנשים שילדו בין השנים 2009-2015 בארה"ב. במחקר השתתפו 222,408 נשים לאחר לידה. 5.3% מהן סבלו מסוכרת הריון (12,897 נשים).

לפי המחקר, נשים שהמשיכו לעשן אותה כמות או יותר מהרגיל של סיגריות בהריון היו בעלות סיכון גבוה כמעט ב-50% ללקות בסוכרת הריון, בהשוואה לנשים שמעולם לא עישנו או שלא עישנו לפחות שנתיים לפני כניסתן להריון. לא נמצא הבדל בסיכון בין נשים שהפסיקו לעשן ממש לפני ההריון או בתחילתו מבחינת הסיכון לסוכרת הריון, אם כי נשים שרק הפחיתו את כמות הסיגריות ולא הפסיקו לחלוטין עדיין היו בעלות סיכון גבוה יותר לסוכרת הריונית ב-20%.

ד"ר בר זאב: "גם כיום ממשיכות להתגלות עוד ועוד השפעות מזיקות של עישון סיגריות שלא היו ידועות קודם לכן. המחקר הזה מדגיש את הצורך להמשיך ביתר שאת במלחמה נגד מוצרי טבק בכל האמצעים שהוכחו כיעילים, כולל איסור מוחלט על פרסום ושיווק, העלאת גיל המכירה לפחות ל-21 וצמצום נקודות המכירה של מוצרי טבק על מנת להוריד נגישות".

ממצאי המחקר מתווספים לאלה שעלו ממחקרים אחרים שהראו שעישון מעלה את הסיכון לסוכרת בכלל, ככל הנראה על ידי כך שמעלה את התנגודת לאינסולין בגוף, כאשר ייתכן שחלק מההשפעות הללו מתווך ישירות על ידי הניקוטין בסיגריה.

נושאים קשורים:  עישון,  עישון בהריון,  ד"ר יעל בר-זאב,  מחקר,  חדשות,  סוכרת הריון,  סוכרת
תגובות