סוכרת

הערכת יעילות ובטיחות בשימוש ב-SULIQUA בקרב חולי סוכרת סוג 2 – מבוגרים בני 65 ומעלה

המחקרים הראו שאחוז המטופלים אשר הגיעו ליעד המוגלובין מסוכרר מתחת ל-7% היה גבוה יותר בקרב  המטופלים על SULIQUA בהשוואה למטופלים שקיבלו אינסולין גלרג'ין בלבד או ליקסיסנטייד בלבד. תוצאות אלה היו דומות עבור מטופלים מעל ומתחת לגיל 65

26.04.2020, 10:35

כיום יש כ-122.8 מיליון חולים סוכרתיים בני 65-99 ומתוכם 90%-95% עם סוכרת סוג 2. הגישה הטיפולית הרווחת כיום לסוכרת סוג 2 בקרב רופאים, כמפתח לטיפול מוצלח בסוכרת, היא התאמה אישית של הטיפול תוך התייחסות לגילו של המטופל, יכולתו הקוגניטיבית, סיבוכי סוכרת, משך המחלה, תחלואה נלווית ותוחלת החיים הצפויה.

למטופלים מבוגרים עם סוכרת סוג 2 יש היארעות גבוה יותר של תחלואה נלווית לעומת מטופלים צעירים יותר. מטופלים מבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח היפוגליקמיות אשר מובילות לפגיעה קוגניטיבית, יכולות לגרום לפציעות כתוצאה מנפילות ולאשפוזים. פגיעה קוגניטיבית, לכשעצמה, פוגעת ביכולת של מטופלים לנהל את הסוכרת שלהם ויכולה לגרום להחמרה של סיבוכי סוכרת. היפוגליקמיה קשה נקשרה לסיכון גבוה יותרלדמנציה. ה-ADAי(American Diabetes Association) ממליץ על ניטור קפדני של היפוגליקמיה במטופלים מבוגרים עם סוכרת סוג 2 וגורס כי "יש להעריך ולנהל היפוגליקמיה על ידי שינוי היעדים הגליקמיים בחולים מבוגרים וכי רצוי להשתמש בקבוצות תרופות בעלות סיכון נמוך יותר להיפוגליקמיה".

אחד הטיפולים המשולבים הזמינים לסוכרת סוג 2 הינו SULIQUA (שילוב של אינסולין גלרג'ין ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1) אשר הודגם כיעיל בסוכרת סוג 2 שאינה מאוזנת על טיפול פומי לסוכרת (מחקר ה-LixiLan-O), סוכרת סוג 2 שאינה מאוזנת על שילוב של אגוניסט לקולטן ל-GLP-1 ומטפורמין (LixiLan-G) וסוכרת שאינה מאוזנת על טיפול באינסולין (LixiLan-L).

היעילות והבטיחות של SULIQUA הוערכו במטופלים בני 65 שנים ומעלה לעומת אלה הצעירים מ-65 שנים באמצעות נתונים ממחקרי ה-LixiLan-O ו-LixiLan-L. המחקרים הראו שאחוז המטופלים אשר הגיעו ליעד המוגלובין מסוכרר מתחת ל-7% היה גבוה יותר בקרב המטופלים על SULIQUA בהשוואה למטופלים שקיבלו אינסולין גלרג'ין בלבד או ליקסיסנטייד בלבד. תוצאות אלה היו דומות עבור מטופלים מעל ומתחת לגיל 65.

אנליזה נוספת של מחקרים אלה בחנה האם במטופלים מבוגרים, תוצאים הכוללים ירידה במשקל, היפוגליקמיה תסמינית מתועדת, תופעות לוואי קשות ותופעות לוואי GI השתנו לפי הימצאות או היעדר של תחלואה נלווית. באנליזה נמצא כי אין הבדל בין מבוגרים עם או ללא תחלואה נלווית בהיבט תוצאים אלה, מלבד ירידה מעט גדולה יותר במשקל במטופלים עם תחלואה נלווית לעומת אלה ללא תחלואה נלווית במחקר ה-LixiLan-O.

החוקרים מסכמים כי ניהול סוכרת במטופלים מבוגרים הוא מורכב לאור ההטרוגניות הקלינית, התפקודית והקוגניטיבית של אוכלוסייה זו. למרות שיש מטופלים מבוגרים עם סוכרת סוג 2 המשיגים איזון על תרופות פומיות, מטופלים אחרים רבים נזקקים לאינסולין. הימנעות מהיפוגליקמיה היא חשובה במיוחד באוכלוסייה זו וכיום אפשרית יותר מתמיד לאור החידושים הפרמקולוגיים הקיימים והאימוץ של יעדי טיפול מותאמים אישית.

היעילות של SULIQUA בקרב מטופלים בני 65 ומעלה דומה ליעילות בקרב מטופלים צעירים יותר וניתן לשלב את הטיפול התרופתי יחד עם שינוי בהרגלי האכילה ואימוני כושר גופני אצל חולי סוכרת סוג 2 שמחלתם אינה מאוזנת על תרופות פומיות לסוכרת, אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או אינסולין באזלי.

SULIQUA אינה דורשת התאמת מינון במטופלים עם פגיעה כלייתית קלה או בינונית ונתוני פוסט-הוק מרמזים כי ליקסיסנטיד מפחיתה את ההתקדמות של סיבוכים כלייתיים. עובדה זו הינה בעלות חשיבות לשיעור הגדול של מטופלים קשישים עם אי ספיקת כליות כרונית ו/או אלבומינוריה. SULIQUA מאפשרת טיפול פשוט, מכוון כנגד מנגנונים שונים של סוכרת ללא הגברת הסיכון להיפוגליקמיה וללא השפעה על משקל. בנוסף, SULIQUA גורמת לפחות בחילות והקאות מאשר ליקסיסנטיד לבדה לאור טיטרציית המינון ההדרגתית עם SULIQUA.

מקור: 

Handelsman , Y. et al. (2019) Advances in Therapy. 36, 3321

נושאים קשורים:  סוכרת,  ליקסיסנטיד,  אינסולין,  המוגלובין מסוכרר,  משך סוכרת,  מטופלים קשישים,  מחקרים