חדשות

מחקר ב"סורוקה": חום כבד וגל קור קיצוני מגדילים משמעותית סיכון לרעלת הריון

במחקר שנערך במשך עשור וכלל יותר מ-30 אלף נשים מאוכלוסיית הנגב נמצא קשר בין שינויים במזג האוויר להתפתחות רעלת הריון - החוקרים מציעים הסבר לתוצאות

הדבקה בנגיף parvovirus B19 במהלך הריון עלולה להוביל לאובדן העובר. אילוסטרציה

מחקר שנעשה בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה והמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", בשיתוף עם המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון, מצא קשר בין מזג האוויר לבין רעלת הריון.

המחקר התנהל במשך עשור ובחן את הקשר שבין שינויים במזג האוויר לבין רעלת הריון. בית החולים מסר שהמחקר הוא חלק מפרויקט רחב הבודק את הקשר שבין זיהום אוויר ועומסי חום על תוצאות ההריון. התוצאות שהושגו היו משמעותיות: מזג אוויר קיצוני, חום כבד או גל קור קיצוני, מגדילים באופן משמעותי את הסיכוי לפתח רעלת הריון.

פרופ' עופר ארז, מנהל מחלקת יולדות ד' ב"סורוקה". "חשיפה לעומסי חום כבדים בשליש הראשון להריון כרוכה גם בעלייה בסיכון לרעלת הריון מוקדמת"

רעלת הריון היא סיבוך הריוני חמור הכרוך בסיבוכים קשים לאם, לעובר ויילוד. נשים בהריון עלולות לסבול מרעלת הריון החל מהשבוע ה-20. היא מתאפיינת בין היתר ביתר לחץ דם ועלולה, כאמור, לסכן את האם והעובר.

מסד הנתונים של המחקר התבסס על אוכלוסיית הנגב וכלל את ההיסטוריה המיילדותית ומהלך ההריון של כל מטופלת בשילוב עם נתוני מזג האוויר, בהתאם למקום מגוריה במהלך ההריון. בפרויקט נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של הערכת טמפרטורות באמצעות לוויינים על מנת להביא לדיוק מירבי במדידה ובהערכת האפקט של הטמפרטורה באזורים השונים בנגב. בסך הכל נכללו בו 31,101 נשים שעברו 64,566 לידות בין השנים 2013-2004.

במהלך תקופת המחקר, 7% מהנשים פיתחו רעלת הריון לפחות באחת מהלידות. ממצאי המחקר מראים שנשים אשר מרבית תקופת הריונן היתה במהלך החודשים החמים של האביב והקיץ היו בסיכון מוגבר לפתח רעלת הריון.

צוות החוקרים כלל רופאים, אפידמיולוגים וחוקרי סביבה ומזג אוויר - פרופ' עפר ארז מנהל מחלקת יולדות ד' ב"סורוקה", ד"ר לנה נובק ושגיא ששר, פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", פרופ' איתי קלוג ואלכסנדר שטיין מהמחלקה לבריאות הציבור והמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן גוריון וד"ר מעיין יצחק שדה מהמחלקה לחקר השפעת הסביבה על הבריאות מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב.

פרופ' ארז, שהיה אחראי על המחקר, אמר: "גילינו כי חשיפה לעומסי חום גבוהים או לחלופין טמפרטורות נמוכות מאוד בטרימסטר הראשון והשלישי קשורות לסיכון מוגבר באופן ניכר להתפתחות רעלת הריון. חשיפה לעומסי חום כבדים בשליש הראשון להריון כרוכה גם בעלייה בסיכון לרעלת הריון מוקדמת המתפתחת לפני שבוע 34. זו מחלה קשה וחמורה יותר מזו המופיעה מאוחר יותר בהריון בשל הסיכון המוגבר לסיבוכי פגות ושיתוק מוחין בילוד ותחלואה אימהית קשה.

"אנו משערים שההסבר לממצאים הוא שהחשיפה לעומס חום כבד או לחלופין לטמפרטורות נמוכות מאוד מעמיסה על האישה ההרה ומאלצת אותה להשקיע משאבים גדולים יותר בוויסות חום גופה ובכך מגבירה את הדרישות המטבוליות במהלך ההריון. מצב זה פוגע ביכולת האישה ההרה להקצות את המשאבים הנדרשים לעובר, ותהליך זה, במידה שאיננו מווסת, מוביל בסופו של דבר להתפתחות רעלת הריון".

נושאים קשורים:  רעלת הריון,  פרופ' עופר ארז,  סורוקה,  הריון,  שינויי אקלים,  תוצאות הריון,  חדשות,  מחקרים
תגובות