הריון

הריון ומחלת רקמת חיבור לא מוגדרת: תוצאים וסיכון להתלקחות

במחקר זה נמצא כי התלקחויות מחלה וסיבוכים מיילדותיים יכולים להוות אתגר קליני ורמת פעילות מחלה על פי קליניקה וסרולוגיה יכולה לנבא תוצאי הריון

02.07.2020, 14:17
רופא ואישה בהריון. אילוסטרציה

מחלת רקמת חיבור לא מוגדרת (UCTD) הינה מצב אוטואימוני רב-מערכתי אשר אינו ממלא את הקריטריונים למחלת רקמת חיבור מוגדרת (CTD). מכיוון שחסרים מחקרים בנוגע לקשר בין הריון ו-UCTD, מטרת מחקר זה הייתה להעריך את הסיכון להתלקחויות מחלה או התפתחות של CTD בנוסף לסיכון לתוצאים שליליים בהריון אצל מטופלות עם UCTD.

המחקר נערך באופן רטרוספקטיבי תוך שימוש בנתונים אשר נאספו בצורה פרוספקטיבית מ-100 הריונות ב-81 מקרים של UCTD אשר טופלו במרכז בודד.

תוצאות המחקר הראו כי סך הכל 11 הריונות (11%) הסתיימו בהפלה בטרימסטר הראשון ו-89 הנותרים (89%) הסתיימו בלידה של תינוק חי. 13 מטופלות (13%) חוו התלקחות במהלך ההריון או בתקופה שלאחר הלידה ושלוש (3%) סבלו מהתלקחויות חמורות אשר הובילו להתפתחות SLE עם מעורבות כלייתית. סיבוכי לידה הופיעו אצל 26 מ-89 הריונות מוצלחים (29%), כולל מקרה אחד (1%) של רעלת הריון; בחלק מן המקרים, הריון בודד הושפע על ידי יותר מסיבוך אחד. היה קשר משמעותי בין התלקחות של המחלה לבין נוגדנים מסוג אנטי-dsDNA במצב הבסיסי (P < 0.01) ופעילות מחלה בתחילת ההריון (P < 0.01).

ההשפעה על הריון כפי שנראתה במחקר זה נמצאה כפחות חמורה ב-UCTD בהשוואה למחלות CTD אחרות. למרות זאת, התלקחויות מחלה וסיבוכים מיילדותיים יכולים להוות אתגר קליני ורמת פעילות מחלה על פי קליניקה וסרולוגיה יכולה לנבא תוצאי הריון. מסיבה זו ייעוץ טרום-הריון ותכנון לצד ניטור צמוד במהלך ההריון הינם חיוניים.

מקור: 

Dina Zucchi et. al (2020) Rheumatology https://doi.org/10.1093/rheumatology/kez440

נושאים קשורים:  הריון,  מחלת רקמת חיבור לא מוגדרת,  תוצאים,  התלקחות,  מחקרים
תגובות