סוכרת

גורמי סיכון ליתר לחץ דם אצל חולי סוכרת

במחקר זה נמצא כי נבדקים גברים ולא מעשנים היו בסיכון מופחת להימצא בשלב 2 של יתר לחץ דם

יתר לחץ דם (אילוסטרציה)
יתר לחץ דם (אילוסטרציה)

לחץ דם אשר אינו ניתן לאיזון מהווה איום לחיי מטופלים סוכרתיים. מטרת המחקר הייתה לזהות גורמי סיכון ליתר לחץ דם אצל חולי סוכרת בשלבים שונים, במרכזים הרפואיים Yaoundé Central Hospital ו-Etoug-Ebe Baptist Health Center בקמרון.

החוקרים ערכו מחקר חתך אשר כלל את אוכלוסיית בתי החולים וארך שישה חודשים. במחקר נכללו 109 משתתפים (עם סוכרת סוג 1 ו-2), בגילאי 24-81 שנים. המשתתפים התבקשו למלא שאלון אשר כלל שאלות סוציו-דמוגרפיות, שאלות על הרגלים, מדידות לחץ דם בקליניקה בעבר וכן שאלות על מידות גוף ומשקל.

תוצאות המחקר הראו כי הימצאות יתר לחץ דם הייתה 86.2%. מסך כל המשתתפים, 13.8% היו נורמוטנסיביים, 32.1% בשלב 1 של יתר לחץ דם, ו- 54.1% עם יתר לחץ דם בשלב 2. הימצאותו של הנבדק כגבר לא מעשן, נמצאה ביחס הפוך לשלב 2 של יתר לחץ דם.

החוקרים מצאו גם כי גיל מעל 40 היה בעל השפעה שלילית אצל נוצרים, סוכרתיים עם רמת חינוך נמוכה יותר, סוכרתיים מעל תשע שנים, וסוכרתיים הנמצאים תחת טפול רפואי. משך המחלה והיקף מותניים אבנורמלי היו קשורים באופן חיובי לשלב 2.

החוקרים סיכמו כי מחקר זה הצביע על כך שיתר לחץ דם, המתייצג בשני שלבים שונים, מייצג בעיה בריאותית חמורה אצל חולי סוכרת. לכן, התערבויות הולמות צריכות להתרחש על מנת למנוע ולאזן יתר לחץ דם על ידי ניהול גורמי סיכון מזוהים.

מקור: 

Beryl Kemche et. al (2020) Journal of Diabetes Research  https://doi.org/10.1155/2020/1853516

נושאים קשורים:  סוכרת,  יתר לחץ דם,  דמוגרפיה,  שאלונים,  גורמי סיכון,  מחקרים
תגובות