כולסטרול

האם לירגלוטייד מפחיתה שומנים בחולים עם סוכרת סוג 2?

במחקר זה העריכו את השפעתה של לירגלוטייד על פרופיל שומנים בסרום, כולל ייצור כולסטרול ומרקרי ספיגה בחולי סוכרת

12.07.2020, 15:00

המנגנון שבו תרופות מסוג Glucagon-like peptide 1 receptor agonistsי(GLP-1 Ras) מפחיתות כולסטרול בחולים עם סוכרת מסוג 2 טרם מובן סופית. במחקר זה העריכו את ההשפעה של לירגלוטייד על פרופיל שומנים בסרום, כולל ייצור כולסטרול ומרקרי ספיגה בחולים סוכרת סוג 2 יפנים במסגרת רפואת הקהילה.

במחקר השתתפו 38 מטופלים עם סוכרת סוג 2 אשר לא טופלו ב-GLP-1 RA (בגילאים 20 ומעלה, המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה). לירגלוטייד, מסוג GLP-1 RA, ניתנה למטופלים אלה באופן תת עורי פעם ביום למשך שלושה חודשים. דגימות דם ומשקלי גוף נאספו בתחילת הניסוי, לאחר חודש ולאחר שלושה חודשים.

נמצא שערכי הכולסטרול הכללי (TC), הליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה מסוג Cי(LDL-C) בחודש הראשון, הליפופרוטאין בעל צפיפות לא גבוהה (non-HDL-C) וה-TC המחושב בחודש 1 ו-3, ירדו, בזמן שייצור הכולסטרול ומרקרי ספיגת הכולסטרול לא השתנו במהלך הטיפול.

במטופלים עם רמות LDL-C מעל 100 מ"ג/דציליטר, LDL-C, non-HDL-C TC ו-TC מחושב הופחתו באופן מובהק סטטיסטית בחודשים 1 ו-3. בנוסף לכך, סמן ספיגת הכולסטרול, Campesterol, ירד בחודש השלישי.

החוקרים מסכמים כי מתן לירגלוטייד לתקופה של שלושה חודשים מוריד את non-HDL-C וה-TC מחושב באופן משמעותי, בעוד שייצור הכולסטרול ומרקרי ספיגת הכולסטרול לא השתנו על ידי טיפול זה.

מקור: 

Aoki, K. et al. (2020) Endocrine Journal. In Press

נושאים קשורים:  כולסטרול,  סוכרת מסוג 2,  מרקרי ספיגה,  ליפופרוטאין,  מחקרים,  לירגלוטיד