• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

כחמישית מהישראלים שעברו ניתוח בריאטרי יעברו ניתוח חוזר

נתוני משרד הבריאות מגלים: אחד מכל חמישה אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה לא יורד במשקל ולא נמצא במעקב של דיאטנית או בטיפול רפואי משלים

ניתוח לקיצור קיבה. אילוסטרציה

המרכז הלאומי לבקרת מחלות והחברה הישראלית
לכירורגיה מטבולית ובריאטרית פרסמו לאחרונה את סיכומיהם לשנת 2019 בנושא ניתוחים בריאטריים בישראל. על פי הנתונים, 17.3% מהישראלים שעברו ניתוחי קיצור קיבה לא יורדים במשקלם ולא נמצאים במעקב של דיאטנית או בטיפול רפואי משלים.

מספר הניתוחים לקיצור קיבה נמצא במגמת ירידה: 7,500 ניתוחים בוצעו ב-2019 - המספר הנמוך ביותר בחמש השנים מאז החל משרד הבריאות לאסוף את הנתונים על הניתוח הזה.

בשנים 2015-2014 בוצעו יותר מ־9,000 ניתוחים בשנה, ב־2016 נעשו 8,321, ב־2017 היו 8,017 ניתוחים וב־2018 נעשו 7,621 ניתוחים.

שיעור הניתוחים החוזרים למנותחים שלא הצליחו להוריד במשקל מוסיף להיות גבוה: 1,300 - כלומר 17.3% מכלל הניתוחים. מבקר המדינה קבע בדו"ח שפרסם לפני שנתיים שזה שיעור חריג וגבוה לעומת כ־7% ניתוחים חוזרים בעולם.

אחת הסיבות האפשריות לכך: רק מחצית מהמנותחים מגיעים לייעוץ אצל דיאטנית, שנה לאחר הניתוח.

ניתוח מעקף הקיבה הוא עתה 56.1% מכלל הניתוחים, לעומת 45% ב-2017. ניתוח שרוול צנח מ־44% ב־2018 ל-27%.

מבקר המדינה העיר בדו"ח שניתוחי מעקף הקיבה מבוצעים בישראל בשיעור גבוה ולא פרופורציונלי בהשוואה לניתוחים אחרים וביחס למדינות העולם.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות: בשנים 2018-2013 חלה ירידה בשיעור של 79.9% במשקל העודף בקרב מנותחי השרוול ו־85% במשקל העודף בניתוח מעקף קיבה בעל שתי השקות.

הגיל הממוצע של המנותחים הוא 40 ו-74.5% מהם  נשים. ל־81% היתה מחלת רקע אחת או יותר הנלווית להשמנה: 64.4% סבלו מכבד שומני, 24.2% סבלו מיתר שומנים בדם, כ-20% סבלו מיתר לחץ דם, 18% מבעיות אורתופדיות הקשורות להשמנה, 16.6% מסוכרת. שיעור הסיבוכים בניתוח זה כ־2.9%.

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  קיצור קיבה,  ניתוח מעקף קיבה,  חדשות,  השמנה,  ירידה במשקל
תגובות

הניתוח לעולם לא עומד לבד . ההצלחה תלויה אך ורק במעקב בתמיכה ובהדרכה לאורך שנים. מי שחושב שניתוח פותר את הבעיה הוא תמים או טיפש. הניתוח עוזר ההדרכה והמעקב חיוניים וגורליים. ותאמינו או לא לזה הקופות לא מאשרות טופסי 17.

17.07.2020, 10:38

הכותרת היוצר מוצלחת יכולה להיות שכ 80% מהמנותחים הבריאטריים שומרים על משקל נמוך ולא סובלים מסיבוכים.

אנונימי/ת
17.07.2020, 14:22

כמי שעבר כבר מספר פעמים ניתוח בריאטרי אז מהפעם הראשונה כ 12 שנים לא היתה לי שום עזרה ובדיקות אחרי ניתוח טבעת ורק חודשיים לקחתי צנטרום כי אמרו לי לקחת חודשים ובבדיקות דם שיעשו לי כל 3 חודשים יעדכנו וילוו אותי -זה לא קרה . אחרי כ 12 שנים החלפתי טבעת שהוציאו את המתכת ושמו חדשה מתנפחת גם לא היה לי ליווי כראוי .עליי להזכיר כי היה צריך לעבור בדיקות דם שלא נעשה לי וגם לא לקחתי ויטמינים לא היה מי שיגיד לי מה וכמה וחוץ מזה הם לא בסל המחירים שלהם עבור מי שעובר ניתוח צריך להיות בסל אבל הם באמת מאודדדד יקרים . עם הזמן התפוצץ לי הובעת ניפוח וזלג החוצה ובניתוח נוסף החליפו לי אותו ואחרי עוד כמה שנים בגלל היותי נכה והשכיבה הממושכת הצינור מהוושט נפלה על איזור הלב והטבעת עצמה נפלה על הריאה ושוב החליפו אך הפעם קיצרו וחתכו לי מהמעי בגלל שאני מנוע מוגבלות מלעשות התעמלות אז רק אחרי שנתיים ירדתי כ 15 ק"ג אני מזכיר שוב ליווי של דיאטנית רק אם הרופאה היתה שולחת תיזכורת ש " אני זקוק לליווי " תמידי ולא רק בתיזכורת .ושוב עיניין הויטמינים והמחיר ממש יקר ומי שמתקיים מקיצבה אז עדיף לשלם חשמל מים כלכלה ,מיסים ועם 4 ילדים זה בעדיפות על פני המחיר הגבוה של הויטמינים . מזל שלי שהפרופסור שניתח אותי פרופסור קירשטיין רצה לוודא כל 3 חודשים מה מצבי בעניין התוספים והויטמינים הוא הראשון שבאמת דרש וביקש והרופאת מישפחה דר' אינה נישמעה אחרי בדיקה ונתנה לי לבצע את הבדיקות רק שוב הליווי הדיאטני היה מאוד לקוי .ושוב אני מזכיר מחיר הויטמינים מאוד יקר וצריך לא מעט ויטמינים ומי שיש לו בעיה כמוני עם אי ספיגה של ברזל , או b12 או חלבון ,או אחר אז המחיר הוא עצום כי היה לי מגירה של ויטמינים שהלכה ודאכה ולקחתי בעיקר מולטיויטמין ,ברזל באבקה ו b12 ואז החלו בעיות עם בלוטת תריס שגם לזה צריך משהו והמחירים הגיעו למאות שקלים בחודש עכשיו אחרי שאולי מישהו באמת יבין את המשמעות לירידה בניתוחים זה לא רק החשש שלא ירדו במשקל אלא מי שכבר עשה מתמודד עם הרבה דברים אחרים שצריכים כמובן להתמיד רק שהתקציב לא בדיוק מאפשר וגם הליווי דיאטנית לא בנימצא אלא רק אם הרופאה שולחת תיזכורת לבדיקה .אז בהצלחה למי שבאמת זקוק וצריך להתמיד ולהיות נודניקים לגבי כל דבר ועיניין זה הגוף שלנו ואם כבר התחלנו אז חבל לא להמשיך הלאה .רק בריאות