בלוטת התריס

השפעת תפקוד בלוטת התריס על חולי תסמונת כלילית חריפה

מחקר זה מראה שתסמונת T3 נמוך היא גורם משפיע על התוצאים הקליניים השליליים בקרב חולים עם תסמונת כלילית חריפה שעברו התערבות כלילית מלעורית

23.08.2020, 18:14
בלוטת התריס (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי הורמוני בלוטת התריס משפיעים באופן משמעותי על מערכת הלב וכלי הדם. עם זאת לא ידוע מספיק על ההשפעות של תפקוד לקוי מתון של בלוטת התריס על התוצא הקליני של חולי תסמונת כלילית חריפה (Acute Coronary Syndrome=ACS) בזמן שעברו התערבות כלילית מלעורית (Percutaneous Coronary Intervention=PCI). מחקר זה נועד לקבוע מהי ההשפעה של תפקוד לקוי מתון של בלוטת התריס על הפרוגנוזה של 12 חודשים בקרב חולי ACS שעברו PCI.

במחקר קבוצתי פרוספקטיבי זה עם מעקב שנמשך 12 חודשים, חולקו 1560 אנשים לארבע קבוצות על סמך רמות הורמוני בלוטת התריס שנרשמו בתחילת האשפוז: אאותירואידיזם (המשמש כקבוצת התייחסות), יתר פעילות סב קלינית, תת פעילות סב קלינית ותסמונת triiodothyronine נמוך (תסמונת T3 נמוך). התוצאים שנמדדו היו תמותה מכל הסיבות, תמותה לבבית, אוטם חוזר לא חמור וריווסקולריזציה חוזרת לא מתוכננת.

תוצאות המחקר הדגימו כי השכיחות של תפקוד לקוי מתון של בלוטת התריס הייתה 10.8%. ניתוח רב משתנים הראה שתסמונת T3 נמוך, אך לא יתר פעילות סב קלינית או תת פעילות סב קלינית, הייתה קשורה לשיעור גבוה יותר של תמותה מכל הסיבות (יחס הסיכונים 2.553, 95% רווח בר-סמך 1.093-5.964, 0p = 0.03) ותמותה לבבית (יחס הסיכונים 2.594, 95% רווח בר-סמך 1.026-6.559, 4p = 0.03), בהשוואה לקבוצת האאותירואידיזם.

החוקרים מסכמים שתפקוד לקוי מתון של בלוטת התריס היה שכיח אצל חולים עם ACS שעברו PCI. בנוסף, נמצא שתסמונת T3 נמוך הייתה הגורם המוביל לכך והייתה קשורה לתוצאים השליליים למשך תקופה של 12 חודשים בחולים אלה.

מקור:

Cao Q. et al. (2020), Cardiology Journal In Press

נושאים קשורים:  בלוטת התריס,  תסמונת כלילית חריפה,  התערבות כלילית מלעורית,  מחקרים
תגובות