המערכת האנדוקנבינואידית

מה תפקיד המערכת האנדוקנאבינואידית בזיהום טפילי?

קולטנים מסוג CB1R מופעלים על ידי מערכת אנדוקנבינואידית ומעורבת בפגיעה רקמתית מוגברת ואאוזינופיליה בזיהום על ידי הלמנית, במודלים של עכברים

טפיל טוקסופלסמה גונדי (הדמיית אילוסטרציה)

מחקר שהתפרסם בכתב העת Cannabis and Cannabinoid Research מצא כי מעל מיליון בני אדם נשאים של טפילים ממשפחת ההלמינתים אשר יכולים להוביל לתחלואה ממושכת, כגון אנמיה וקיפוח גדילה בקרב ילדים. הלמינתים מעוררים תגובה חיסונית מסוג Th2 אצל הנשא, אשר יכול להוביל להרס רקמתי חמור ולבסוף פיברוסיס.

במחקר שהתפרסם לאחרונה דווח כי עכברים אשר הודבקו בהלמנית מסוג Nippostrongylus brasiliensis התייצגו עם רמות גבוהות של אנדוקנאבינואידים (endogenous cannabinoids - eCBs) ברקמת ריאה ומעי. eCBs הינם ליפידים המעורבים במערכות העברת אותות אשר אחראיות על שליטה בתגובה דלקתית, אך תפקידם בזיהום טרם אופיין במלואו.

החוקרים השתמשו בגישות פרמקולוגיות יחד עם מודלים גנטיים של עכברים על מנת לזהות את תפקידה של מערכת eCB בתגובה דלקתית ופגיעה ריאתית בעכברים עם זיהום ב-N. brasiliensis.

תוצאות המחקר הדגימו כי דימום של רקמת ריאה בעכברים עם זיהום ב-N. Brasiliensis הוחמרה לאחר עיכוב קולטנים פריפריים לקנאבינואידים מסוג CB1R על ידי אנטגוניסט לקולטנים אלו בשם AM6545. בנוסף, עכברים אלו הציגו עלייה בשטח נאדיות לא תפקודיות ואאוזינופיליה של דרכי הנשימה, לעומת קבוצת מקרי הביקורת. לעומת עכברים אשר קיבלו AM6545, עכברים עם חסר בקולטן קנאבינואידי מסוג Cnr2י(Cnr2-/-) לא התייצגו עם הבדל ברמת הדימום או איאוינופיליה של דרכי הנשימה, ביחס לעכברים מסוג wild typeי(WT).

מסקנת החוקרים הייתה כי על אף שתפקיד מערכת eCB בתגובה החיסונית מסוג Th2 איננו מובן לאשורו, הפעלת יתר של מערכת זו בעת זיהום רומזת על התפקיד האימונומודלטורי שלו. יתרה מכך, ממצאים אלו מציעים כי למערכת eCB יש תפקיד במערכת העברת אותות של קולטנים מסוג CB1R אך לא בקולטנים מסוג Cnr2, כחלק מתגובה חיסונית Th2 המסתיימת בהרס רקמתי של הנשא.

מקור: 

Mark B. Wiley, et al. (2021) “Cannabinoid Receptor Subtype-1 Regulates Allergic Airway Eosinophilia During Lung Helminth Infection”. Cannabis and Cannabinoid Research, June 2021, Vol. 6, Issue 3, p. 242-252. doi.org/10.1089/can.2020.0167

נושאים קשורים:  המערכת האנדוקנבינואידית,  תגובה חיסונית,  אאוזינופיליה,  טפילים,  מחקרים
תגובות