מחקרים

נשים חולות סוכרת נמצאות בסיכון מוגבר להיצרות המסתם האאורטלי

נשים חולות סוכרת נוטות לפתח יותר הסתיידויות במסתם האאורטלי בהשוואה לגברים חולי סוכרת. על כן, יש להתייחס לתחלואה בסוכרת בקרב נשים כגורם סיכון להיצרות המסתם האאורטלי

סוכרת (DM) מאיצה את היצרות המסתם האאורטלי (AS: Aortic Stenosis), אך האינטראקציה בין המנגנונים המולקולריים העומדת בבסיס קשר זה שלהם אינה ברורה. זאת ועוד, לא ברור האם סוכרת תורמת להבדלים רלוונטיים קלינית בין המינים ב-AS.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cardiovascular Diabetology' מטרת החוקרים הייתה לאפיין את הפרופיל הספציפי למין של המנגנונים הפתולוגיים העיקריים הבסיסיים בניוון המסתם האאורטלי (AV: Aortic Valve) בקרב חולי AS, עם או בלי תחלואה ב-DM במקביל.

לצורך כך, החוקרים אספו 283 חולים עם AS חמור שעברו החלפה כירורגית של המסתם (DMי27.6%, 59.4% גברים), והעריכו את ביטוי הסמנים הפתולוגיים ב-AVs וב-valve interstitial cellsי(VICs) הקשורים ל-AS, בהתאם למין ולתחלואה ב-DM. בנוסף, החוקרים ערכו ניסויים משלימים במבחנה (in vitro) ב-VICs בנוכחות רמות גבוהות של גלוקוז (25 מילימולר) במשך 24, 48 ו-72 שעות.

מתוצאות החוקרים עולה כי בהשוואה לחולים משני המינים שאינם סוכרתיים, העקה החמצונית (oxidative stress) וסמני התפקוד המטבולי הלקוי היו גבוהים יותר ב-AV של חולי סוכרת עם AS. עם זאת, חוסר איזון של העקה החמצונית והמצאות מוגברת של דלקת מוגברת היו דומיננטיים יותר ב-AVs של גברים חולי סוכרת ו-AS, והסמנים האוסטאוגניים (Osteogenic markers) היו מוגברים יותר באופן בלעדי ב-AVs של נשים חולות סוכרת.

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי האפיון הבסיסי של ה-VICs אישר כי פרופיל השינויים המטבוליים, ההסתיידות, הדלקת, והעקה החמצונית היו מוגברים ב-VICs של חולי סוכרת, עם הבדלים ספציפיים למין. כמו כן, ה- VICs שתורבתו במצבים דמויי היפרגליקמיה עוררו תגובות דלקתיות אצל גברים, בעוד שבנשים נצפה ייצור מוגבר ומהיר יותר של מולקולות פרו-אוסטאוגניות.

החוקרים מסכמים כי DM מייצרת פנוטיפים פתולוגיים ספציפיים למין ב-AV של חולי AS, וכי נשים חולות סוכרת נוטות לפתח יותר הסתיידות במסתם האאורטלי. על כן, מחלת הסוכרת צריכה להיחשב כגורם סיכון ל- AS, ובמיוחד בקרב נשים.

מקור:

Martín-Núñez, E., Goñi-Olóriz, M., Matilla, L. et al. Influence of diabetes mellitus on the pathological profile of aortic stenosis: a sex-based approach. Cardiovasc Diabetol 22, 280 (2023). https://doi.org/10.1186/s12933-023-02009-w

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  היצרות המסתם האאורטלי,  מגדר
תגובות