מחקרים

נטל התחלואה הכלייתית והקרדיווסקולרית של חולי סוכרת מסוג 2

חוקרים עקבו אחר למעלה ממיליון חולי סוכרת מסוג 2, ומצאו כי 16% מהמטופלים אובחנו עם CKD או מחלה קרדיווסקולרית, מרביתם בשנתיים הראשונות לאחר תחילת השימוש בנוגדי סוכרת פומיים, עם עלייה משמעותית בעלויות הטיפול

כליות (צילום: אילוסטרציה)
כליות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism נערך במטרה להעריך את שיעור ההיארעות של מחלות קרדיווסקולריות (CVD) ומחלת כליות כרונית (CKD) ואת ניצול משאבי הבריאות הקשור אליהן (HCRU) באוכלוסיית חולי סוכרת מסוג 2 (T2D) המתחילים טיפול תרופתי פומי נגד סוכרת (OAD) בעולם האמיתי.

במחקר נכללו נתונים על אודות מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ללא מחת כליות כרונית או תחלואה קרדיווסקולרית שהחלו לקבל טיפול קו ראשון עם OAD מ-2008 עד 2018, ממאגר התביעות IBM MarketScan.

החוקרים העריכו את ההיארעות של אבחנה חדשה של CVD/CKD לאחר התחלת השימוש ב- OAD, וכן את סוג האבחנה הראשונה שניתנה. בנוסף, בוצעה הערכה של הסיכון לאבחון אי ספיקת לב בקרב חולים עם CKD, ושל CKD בקרב חולים עם אי ספיקת לב. כמו כן, בוצעה השוואה של העלויות וה-HCRU במשך 12 החודשים לפני ואחרי האבחנה הראשונה של CVD/CKD.

מתוך 12,286,016 מטופלים, 1,286,287 עמדו בכל קריטריוני ההכללה. במהלך המעקב (משך ממוצע של 752 ימים), 205,865 (16.0%) מטופלים אובחנו עם CVD/CKD. האבחנה הראשונה השכיחה ביותר הייתה התוצא המורכב של אי ספיקת לב ו/או CKDי(64.6%).

רוב האבחנות הראשונות ניתנו בתוך שנתיים מתחילת השימוש ב-OAD. עבור אי ספיקת לב ו-CKD, אבחון של מחלה אחת היה קשור בסיכון מוגבר לאבחון עוקב של המחלה השנייה (P <0.001 לשתיהן).

השיעור הממוצע של הביקורים השנתיים לחולה גדלו ב-31% לאחר קבלת האבחנה הראשונה של CVD/CKD, עם עליה של 75% ו-26% בעלויות עבור CVD ו-CKD, בהתאמה, בהשוואה ל-12 החודשים שקדמו לאבחנה. העלויות עלו עבור כל סוגי האבחון.

לסיכום, מרבית האבחנות הראשונות של CVD/CKD התרחשו בתוך שנתיים מתחילת השימוש בתרופות פומיות לטיפול בסוכרת והיו קשורות לעלייה ב-HCRU ובעלויות. הפחתת הסיכון ל-CVD/CKD באמצעות שימוש בטיפולים לסוכרת מסוג 2 שמשפרים את התוצאים הקרדיווסקולריים והכלייתיים עשויה לצמצם את נטל המחלה.

מקור:

Olufade, T et al. Diabetes Obesity and Metabolism. 2021 Aug 17. doi: 10.1111/dom.14530

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת סוג 2,  תחלואה קרדיווסקולרית,  מחלת כליות כרונית
תגובות